عادات سبک زندگی نقشی کلیدی در پیش بینی خطر ابتلا به سندرم متابولیک در افراد غیر چاق دارد

18نوامبر 2021- محققان ژاپنی دریافتند که عادات سبک زندگی نقش مهمی در پیش‌بینی خطر ابتلا به سندرم متابولیک نه تنها در افراد چاق بلکه در افراد غیر چاق، ایفا می‌کند.

در مطالعه‌ای که این ماه در Preventive Medicine منتشر شد، محققان دانشگاه تسوکوبا نشان دادند که سطح خطری که عوامل سبک زندگی برای سندرم متابولیک ایجاد می‌کنند در افراد غیر چاق بیشتر از افراد چاق در ژاپن است.

سندرم متابولیک مجموعه ای از چاقی شکمی، هایپرگلایسمی، دیس لیپیدمی و فشار خون بالا است. احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و دیابت در افراد مبتلا به سندرم متابولیک بیشتر از افرادی است که این ویژگی ها را ندارند.

پروفسور فومی تاکدا، نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: مشخص شده است که افراد غیر چاقی که برخی از این ویژگی ها (هایپرگلایسمی، دیس لیپیدمی و فشار خون بالا) را دارند نیز بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و دیابت هستند. با این حال، مشخص نیست که چه عواملی در سبک زندگی افراد غیرچاق را در معرض خطر ابتلا به سندرم متابولیک قرار می دهد.

برای پاسخ به این سوال، محققان داده‌های حاصل از معاینات پزشکی تقریباً 100هزار بزرگسال ژاپنی و پاسخ آنها به یک پرسشنامه در مورد عوامل سبک زندگی مانند خوردن، نوشیدن، سیگار کشیدن و عادات ورزشی، را تجزیه و تحلیل کردند.

پروفسور تاکدا توضیح داد: نتایج شباهت هایی را در فاکتورهای خطر ابتلا به سندرم متابولیک در بین افراد چاق و غیر چاق نشان داد. ما دریافتیم که سن بالاتر، جنس مرد، افزایش وزن بیش از 10 کیلوگرم از 20 سالگی، سیگار کشیدن فعلی، آهسته راه رفتن، سریع غذا خوردن و مصرف بیشتر الکل، افراد را بدون توجه به چاق بودن یا نبودن آنها در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به سندرم متابولیک قرار می دهد.

محققان دریافتند که عدم انجام  ورزش منظم با سندرم متابولیک در افراد چاق، اما نه در افراد غیر چاق، مرتبط است.

پروفسور تاکدا گفت: یافته‌های ما نشان می‌دهد که سندرم متابولیک می‌تواند حتی در افراد غیر چاق که عادات سبک زندگی مشابهی با افراد چاق دارند، رخ دهد.با توجه به اینکه این عوامل سبک زندگی حتی در افراد لاغر می تواند منجر به سندرم متابولیک شود، مشاوره با مردان سالمند لاغر در خصوص ترک سیگار و کاهش مصرف الکل، در کنار سایر عوامل سبک زندگی، می تواند به پیشگیری از ابتلا به سندرم متابولیک و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و دیابت در مراحل بعدی زندگی کمک کند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20211118/Lifestyle-habits-play-a-key-role-in-predicting-the-risk-of-metabolic-syndrome-in-non-obese-individuals.aspx